Ga naar de inhoud

Geen ander teken dan het teken van Jona: Deel 2

Is Jezus precies na drie dagen opgestaan? Dan hebben we wel een probleem. Jezus zou dan op woensdag gestorven zijn en dus donderdag, vrijdag, zaterdag in het graf gelegen hebben.

Zaterdagmiddag zou hij zijn opgestaan. Zaterdag avond is namelijk al de zondag. Dit zou kunnen, maar lastig omdat de vrouwen pas na de sabbat naar het graf gingen om het van kruiden te voorzien. (Dat is dan de zondag) Daarnaast wacht je niet 4 dagen want dan is het lichaam, in die contreien al in staat van ontbinding. Ze hadden gelijk op donderdag of vrijdag naar het graf moeten gaan. Donderdag kan Hij ook niet gekruisigd zijn want dan heeft Jezus niet drie dagen in het graf gelegen en vrijdag is dan ook onmogelijk.

Kortom we komen in de problemen als we het letterlijk willen lezen. Er zijn teksten die ondersteunen dat Jezus niet drie dagen dood in een graf heeft gelegen.

-Heden zult Gij met mij zijn in het paradijs, zegt Jezus aan het kruis. Dat zou dus in tegenspraak zijn met drie dagen dood in een graf.

-Paulus zegt over doodgaan we onze aardse tent verlaten voor een hemels huis.

Kortom wat bedoelen we met opstanding?  N.T Wright beschrijft het zo: ‘opstanding is: leven, na leven, na de dood en niet: leven na de dood.’ Nadenkertje.

Bedenk ook: Jezus had een ander lichaam gekregen na Zijn opstanding. Een lichaam dat door deuren kon. Dat kon Hij niet met het oude lichaam.

Wanneer de farizeeërs over de opstanding vragen in Mattheus 22:23-33, geeft hij noch de farizeeërs noch de sadduceeën gelijk. De ene groep geloofde niet in de opstanding van de doden (Sadduceeën) en de ander geloofde in een lichamelijke opstanding. Jezus geeft echter een voorbeeld en zegt dat we het lichaam van engelen zullen hebben na onze dood. Geen van beide groepen heeft gelijk. We krijgen een ander lichaam, dat van engelen zoals Jezus dat ook had na Zijn opstanding of zelfs (zo denk ik) direct na Zijn overlijden.

James Tabor schrijft in zijn boek: The Talpiot Tomb, dat Jezus aardse lichaam is gevonden in een recentelijk ontdekt graf. Interessant om te lezen maar het geeft vraagtekens. De goede claim die hij maakt is te zeggen dat Maria aangeeft dat Jezus is weggenomen in Johannes 20. Wij lezen het alsof Maria dat zelf interpreteert omdat ze geen lichaam meer ziet. Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Ze spreekt de waarheid. Het verwijst naar de begrafenis van Mozes waar Mozes’ lichaam door God werd weggenomen en begraven. Dit om te voorkomen dat het een soort bedevaartsplaats werd. De Vader is een God van levenden. Na Zijn dood kreeg Jezus gelijk een verheerlijkt lichaam (daarop waren nog tekenen van het leven op aarde zichtbaar) zoals wij dat ook krijgen en hoeven daar geen duizend jaar op te wachten. Ons oude lichaam heeft op een dag afgedaan en krijgen we niet meer terug. Mensen die volledig verbrand zijn of op andere manier zijn omgekomen of de mensen waar niets meer van over is, hoeven niet te wanhopen. Hun aardse lichaam heeft plaatsgemaakt voor een hemelse tent. We krijgen een geestelijk lichaam en we wonen in een geestelijk Huis, dat Jezus in drie dagen heeft opgebouwd. Dit begint al in dit leven. Hij is ons Huis, onze Tent, maar vindt denk ik, zijn voltooiing als we voorbij de dood zijn. Dat is een groot wonder. Wij hoeven niet in een doodslaap te wachten tot we worden opgewekt. Hij is opgewekt en zo worden wij ook opgewekt tot een nieuw leven en een nieuw lichaam in een andere wereld en dat begint al hier.

Niets kan ons scheiden van de liefde van Jezus. Komt er dan geen lichamelijke opstanding? Persoonlijk denk ik van niet, in die zin dat mensen uit een graf komen kruipen. Jezus is opgestaan en wij met Hem tot een nieuw leven en straks met een nieuw lichaam. Heeft Jezus drie dagen dood in een graf gelegen. Onwaarschijnlijk lijkt mij. Hij was gelijk bij de Vader in een nieuw lichaam. Het oude lichaam is gelijk door engelen weggedragen, denk ik. Ik blijf voorzichtig.

In de eerste eeuw zag men opstanding soms als iets geestelijks volgens meerdere commentaren. Maar dit idee gaat voorbij aan het feit dat Jezus Zijn lichaam wel fysiek was.

Jezus, Zijn lichaam was zowel fysiek als geestelijk. Er zijn theologen die zeggen dat Jezus Zijn oude lichaam is weggenomen en Hij opnieuw Zijn lichaam heeft gekregen van voor de schepping der wereld, met de tekenen van Zijn lijden. Een soort afdruk van Zijn wezen. Dit zou kunnen en de reden waarom Maria Magdalena Hem niet herkende. Het klinkt voor mij als de meest logische gedachte. Het blijft een lastige materie waarbij ik ook steeds de vragen blijf stellen: wat probeert de Bijbel te zeggen? De Bijbel zegt weinig over leven na dit leven, maar de christelijke kerk heeft er veel ideeën bij die niet altijd Bijbels zijn. Op de ontdekking van James Tabor zijn velen kritisch. Hij maakt claims die hij niet kan waarmaken. Dat denk ik ook. Toch geloof ik steeds meer dat het anders is dan wij denken.

Ik denk dat Jezus Zijn oude lichaam is weggenomen en het ergens ligt waar het niet gevonden kon worden. Onze Bruidegom is niet van vlees en bloed, een aardse, maar een hemels Bruidegom met een fysiek uiterlijk. Het blijft lastige materie en het is goed om er zelf over na te denken.

Volgende keer: De Val van de Tempel en de terugkomst van Jezus