Deze week vierden veel joodse gelovigen het wekenfeest, ook wel bekend als het oogstfeest.
Het is een feest waarbij het geven van de Thora wordt herdacht en melk en honing producten centraal staan. De Thora, was een trouwverbond dat God deed met Zijn volk. Het was Jezus, hun bruidegom met wie ze trouwden want Jezus was de gever van de Thora. Jesaja 33:22. Helaas zagen ze dat later, toen Hij op aarde liep, geenszins in. Het witte kleed wat Jezus droeg tijdens Zijn leven verwees o.a. naar Hem als bruidegom.
Hij was de bruidegom van Israël. Op Sjavoeot wordt het boek Ruth gelezen. Ruth die bij Israël mag horen. Ze hoeft daar niets voor te doen. Ruth wordt metaforisch gezien ‘geoogst’ door Boaz. (Sjavoeot was een oogstfeest).
Nu wordt dus dit feest gevierd met veel melk en honing producten. Waarom melk en honing? Iedereen kent de tekst wel dat de Heer hen ooit een land overvloeiende van melk en honing gaf. Dat is in eerste instantie letterlijk. Het symboliseert de zegen. Toch zit er ook een diepere betekenis in. Melk en honing worden genoemd in Hooglied 4:11. Er wordt gezegd: Mijn bruid, je lippen druipen van honing, melk en honing proef ik onder je tong. Heel Hooglied gaat over Gods liefde voor Zijn volk en het brengen van Zijn bruid in de hof van Eden.
De hof van Eden verwijst naar het paradijs waar het geestelijke leven volmaakt was. De bruid is hier Israël die het woord van de Heer onder de tong heeft. Het volk spreekt Zijn woorden, Zijn Thora. Het woord voor melk, chalav, komt van het woord cheleb wat ‘vet’ betekent en wat onder andere geestelijke rijkdom betekent.
Psalm 63:56: Zo wil ik U prijzen mijn leven lang, met geheven handen Uw Naam herhalen.
Dan heb ik de weelde (Cheleb) die mijn hart begeert en juichen mijn lippen van U. (Willibrord vertaling).
De weelde is niet de aardse rijkdom, maar de geestelijke rijkdom. De Thora werd gezien als een geestelijke schat, een boek van wijsheid. Het gaat daarin over het eren van de Naam van de Hemelse Vader, het leren kennen van de Vader en op welke wijze wij dat gestalte kunnen geven in ons leven want het zijn regels ten leven. De Thora, als boek van wijsheid, wordt vaak niet als zodanig gezien door christenen. Er wordt nauwelijks in gelezen terwijl de levenslessen zegenend voor ons leven zijn en ons geestelijke rijkdom geeft.
Het land van Israël moest overvloeien van de Thora. Het land Israël was ook de bruid. De Thora, Israël en het land waren met elkaar verweven. Deuteronomium 4.
Honing is een product dat in Israël meestal werd gewonnen uit dadels of vijgen. Honing van bijen was minder in gebruik in het oude midden Oosten. In Richteren 14:8-9 zie je dat Samson honing vindt in de karkas van een leeuw. Psalm 19:101 zegt:’ de voorschriften (Thora) van de Heer zijn betrouwbaar, rechtvaardig allemaal en zoeter dan honing’. (Willibrord)
Op de dag van de vreugde der Wet (Thora) worden er honingsnoepjes uitgedeeld, zo blij is men met deze leer. De Thora wordt altijd vergeleken met honing. De Thora, wijsheid, geeft vreugde aan het land en aan de mens. In Spreuken 24:13 staat: ‘Eet honing, mijn zoon, want die is goed en honingzeem streelt je verhemelte. Zo zijn kennis en wijsheid voor je ziel’. Honing wordt gekoppeld aan wijsheid. Door wijsheid wordt een huis gebouwd, zegt Spreuken 24:3.
De Thora is het fundament van dat huis. Op het wekenfeest (Pinksteren) gaat de Heer een Huis bouwen met de mensheid. Er is een nieuwe dag, een nieuwe bruid (jood en heiden) en een nieuw land wat niet meer fysiek op deze aarde is maar geestelijk trekkend over de aarde, zoals de Tabernakel ooit door de woestijn trok. Zoals ooit de Israëlieten pelgrims waren met een Tabernakel als middelpunt, zo trekken wij rond met Jezus als Tabernakel.
Zoals ooit de Thora rollen werden gedragen door de woestijn, zo dragen wij deze op ons hart door de woestijn van deze wereld.
Chag Sameach