Je hoort het vaak: Jezus, die kan ik wel volgen, maar de God uit het eerste Testament is een wraakzuchtige God die kleine kinderen vermoordt, die straft en geen genade kent.
Klopt dit beeld wel? Of moeten we het toch anders lezen?
Ik denk dat laatste. De Bijbel is een boek dat gaat over ‘de mens’ die zich ontwikkelt zich van geestelijk dood naar geestelijk leven.
God die ons uit het stof opricht is een metafoor voor geestelijk tot leven komen. In het stof belanden is dus precies andersom. De slang in het paradijs ging dus een geestelijke dood tegemoet.
Afgoden houden is in de Bijbel ook een manier om een geestelijke dood tegemoet te gaan. Toen de Israëlieten uit Egypte kwamen moesten ze eerst de woestijn in om opnieuw geboren te worden. Ze werden daarbij geholpen door de Thora die ze ontvingen op de berg Sinai. De Thora is een levensweg. In de woorden van de Thora kun je ontdekken wie JHWH is en wat hij wil. Alle afgoderij, alle Egyptische goden moesten ze dus achter zich laten om daarna God als Vader leren te vertrouwen. Pas toen ze dat konden, mochten ze het beloofde land binnentrekken. In het beloofde land wonen betekent: aan Zijn wetten houden om zo spiritueel te groeien en de wereld om je heen tot zegen te zijn. Dat verzaakten de Israëlieten keer op keer en dit resulteerde in ballingschappen, verjaagd worden uit het land.
Ze hebben nooit langer dan 80 jaar in het land gewoond door hun geestelijke overspel.
Nu hebben ze in de woestijn gehoord: Gij zult niet doden.
Zou God bij de eerste beste keer wanneer ze voor de poorten van Jericho staan dit gebod niet serieus nemen? Nee natuurlijk niet!
Dat gebod trekt Jezus zelfs nog strakker aan. Denk je slecht over iemand of scheld je hem uit, dan heb je hem al vermoord.
Nu denken de meeste mensen dat, toen ze het land binnentrokken, iedereen uitgemoord werd.
Is dat zo? Zeker niet. Het woord cherem dat daar in het Hebreeuws gebruikt wordt, voor met de ban slaan, betekent namelijk ook verdrijven en past beter in deze context. Ze mochten ze zeker niet doodslaan maar ze konden ze echter ook niet in het land laten blijven wonen. Waarom? Omdat deze volken aan afgoderij deden, vreselijke rituelen hadden en de Heer wilde niet dat ze deze gebruiken zouden overnemen. Denk aan bijvoorbeeld aan kinderoffers.
Net zoals Hij niet wil dat de Israëlieten aan afgoderij doen, wil Hij het ook niet van de volken.
De Vader trekt één lijn en behandelt de volken niet anders dan het joodse volk. Hij heeft ze immers allemaal gemaakt. Je mag dus in het land wonen maar…… zonder je eigen religie en gebruiken. Hij nodigt iedereen uit om met Hem mee te doen, onder Zijn voorwaarden!! Dat wilden echter de meeste volken niet, op een enkel mens na (bv Rachab) want voor deze mensen betekende het wegdoen van de afgoden ook een geestelijke dood. Helaas voor hen werden ze verdreven wat al erg genoeg was.
Nu kun je zeggen: ze waren daar het eerst dus het is niet eerlijk. Bedenk, Gods land is Zijn Huis en daar geldt de Thora en wil je dit niet, even goede vrienden maar de Heer vraagt wel of je dan wilt vertrekken.
Wij mensen zijn net zo: je woont in een huis en andere mensen komen bij je wonen, maar willen zich niet aan je regels houden. Dan vraag je hen toch ook om te vertrekken. Zo is het ook bij God. De hele wereld is ieders woonplaats behalve Israël. Je mocht er wonen onder Zijn voorwaarden.
Zo werkt het bij God: alles min één
Al je geld voor jou, min een deel van je salaris, alle dagen, min een dag (sabbat), de hele wereld, maar min een land, alle bomen, min een boom.
Bijzonder dat het woord cherem overeenkomt met het woord ‘net’ en toegewijd. Ze werden vastgehouden (visnet) tot Jezus kwam om de volken op te vissen voor de goede boodschap en Hem toegewijd werden.
Degene die het land ging veroveren was Jozua zoon van Nun (vis). Het verwijst naar Jezus die het land opnieuw ging veroveren toen Hij hier rondliep.
Heeft Hij ooit iemand gedood? Geenszins. Hij verdreef ze wel uit Zijn huis. De hele gedachte dat je iemand kunt doden die het niet met je eens is, een ander levensstijl erop na houdt, maakt dat er mensen op de brandstapel zijn gegooid om zogenaamde ‘ketterse’ ideeën. Door de tekst niet in zijn context te zien heeft dit tot moordpartijen geleid door de eeuwen heen binnen de christelijke wereld waar het vermoorden van mensen met de Bijbel in de hand gerechtvaardigd werd door de gedachte dat God dit ook zou hebben gedaan.
God heeft de mens lief maar Hij vraagt je of je in Zijn huis aan de regels wilt houden. Zo ja: kom aan boord. Je verdient er niks mee, alleen Zijn aanwezigheid, dat is je erfdeel. Zo nee, even goede vrienden maar dan kun je Zijn Woning(land) niet binnengaan.