Ga naar de inhoud

Op weg naar Pasen Deel 3

Het scheuren van het Tempeldoek.

Toen Jezus stierf scheurde het voorhangsel van boven naar beneden.

Welk voorhangsel was dit?

Men kende in de Bijbel twee voorhangsels, de Parochet. (Exodus 26:31). Deze hing voor het Heiligen der Heiligen en de andere, de masach, deze hing voor het Heilige, bij binnenkomst. Exodus 26:36. De hogepriester moest, om de Tent te betreden, door het buitenste voorhangsel heen. (De Masach)

Maimonides noemde het buitenste voorhangsel, de sluier van de bruid. Waarom? In het joodse denken wordt de Tabernakel als een bruid gezien. Het Hebreeuwse woord voor Mishkan (Tabernakel) is vrouwelijk en een bruid heeft een sluier voor, binnen het jodendom.

Toen Mozes werd berispt door Mirjam en Aaron waarbij ze spraken over zijn zwarte vrouw, de Nubische. (Numeri12:1) Dit is echter figuurlijk bedoeld. De hele context is de Tabernakel en Mozes zijn intieme relatie met deze bruid, de Tabernakel. Het was zijn thuis en hij had intieme omgang met haar. De Tabernakel was aan de buitenkant helemaal zwart. Binnenin verwees alles naar Jezus. Toen Maria zwanger werd van Jezus representeerde zij de Tabernakel, want zij Jezus zou dragen, zoals ooit de Tabernakel door de woestijn gedragen werd, zo droeg zij Jezus door de dorre periode in de geschiedenis van Israël.

Rashi zegt dat de Parochet een gordijn was dat de Koning scheidde van Zijn volk. In de oudheid hadden Koningen tenten (bij het ten strijde trekken stond deze aan het eind van de legertroepen) Deze Tabernakel was op dezelfde manier ingedeeld als de Tent van de koningen in het oude Midden-Oosten. De Koning zat in het achterste gedeelte, achter een gordijn, en was alleen bereikbaar voor een speciale dienaar.

Rabbi Nasson van Rome (1035-1106) schrijft dat de Parochet de bruidegom scheidde van ieder ander en Het Heilige der Heiligen een slaapkamer was vanwaar de bruidegom zijn bruid riep. Psalm 19:5-6

Hij zei ook dat In het woord Parochet het woord pe-er zit wat glorie betekent.

Het verwees naar de glorie die achter het gordijn was. De heerlijkheid Gods, Zijn Troon.

Welk kleed scheurde nu in de Tempel? Zelf denk ik het buitenste want dat was te zien vanaf de kruisiging en het binnenste doek was onzichtbaar maar misschien wel hoorbaar (dus niets is met zekerheid te zeggen). De Talmoed zegt dat het voorhangsel (binnenste kleed) een parachot hamasach is. Daarmee zeggende dat het buitenste kleed innig verbonden is het binnenste kleed. Scheurt het ene dan is ook het andere gescheurd in geestelijke zin.

Ze zijn niet los van elkaar te zien.

Het 2e voorhangsel, de masach, komt van het woord kasah wat bedekking of verborgen betekent. Bij het bedekken van de voorwerpen van de Tabernakel gebruikt de Bijbel het woord masach (verbergen). Alle voorwerpen van de Tabernakel waren verborgen voor de ogen van de mensen tijdens hun reis door de woestijn. Echter, door het scheuren van het doek, mogen wij nu deze voorwerpen zien en gebruiken omdat wij de priesters en hogepriester in opleiding zijn.

In Spreuken 12:16 betekent het ook schaamte. Toen het scheurde viel de schaamte van het overspel van de bruid Israël weg.

.

Hebreeën 10:19 zegt dat wij door het bloed van Jezus het Heiligdom kunnen binnengaan.

De voorwerpen zijn niet langer verborgen. We kunnen eten van de Tafel der Toonbroden, de Menora aansteken en een heerlijke geur voor de Heer zijn. (Het wierook altaar)

Toen het Tempeldoek scheurde kwam er een opening voor de heidenen. Een uitnodiging om een onderdeel te kunnen zijn van Gods Tempel. Wat eerst niet mogelijk was, (Jood en Griek gescheiden) is nu mogelijk, Jood en Griek samen.

In Markus 14:63 staat dat de hogepriester zijn kleed scheurde bij het getuigenis van Jezus dat Hij de mensenzoon (Wat God betekent) * was.

Door deze verboden handeling luidde hij het einde van zijn hogepriesterschap in en tevens een einde van het eerste verbond (Leviticus 21:10).

Jezus, zijn hogepriesterkleed werd niet gescheurd want daar werd om gedobbeld. Zijn hogepriesterschap is namelijk voor alle eeuwen.

Hij is onze bruidegom die ons roept vanachter het gordijn, waardoor wij nu mogen doorlopen.

De bedekking is weggenomen. Het lichaam van Christus is de nieuwe Tempel en toegankelijk voor alle volken.

Laten we allen met lofliederen Zijn Tempel binnengaan.

*Zoon des mensen is de Goddelijke status, zoon van God is de menselijke status

Volgende keer. Wat is geestelijke strijd.