In de Bijbel staan vele reinheidswetten. Overtrad je deze regels, dan werd je onrein geacht. Echter, het hoefde niet altijd door zonde te zijn dat je onrein werd. Na een zwangerschap was je enige tijd onrein, had je een dode aangeraakt was je onrein maar ook kwaadsprekerij maakte je onrein en dat laatste was dan weer wel een zonde. Je kunt deze reinheidswetten vinden in Leviticus. o.a.: Leviticus 11:24, Leviticus 12,13,14.
Nu is de vraag: Was een gehandicapte persoon onrein?
In 2 Samuel 5:6-8 staat dat de blinden en de lammen niet mogen komen in Gods huis, volgens David, want hij vond ze verachtelijk.
Hoe komt David aan zo’n uitspraak? Verlamd zijn werd gelinkt aan zonde in die tijd. Jezus zegt dan ook tegen de verlamde man in Markus 2: ’je zonden zijn je vergeven.’
In Leviticus 21:16, zegt de Heer dat een kind van een hogepriester geen offers mag brengen als hij lam is, maar hij mag wel van de offers eten. Nergens staat dat de zoon zondig is. (Echter men bracht ziekte altijd in verband met zonde. *)
Als zoon van de hogepriester mocht je dus geen dienstdoen in de Tabernakel. Hij mocht de ruimte waar het voorhangsel hing niet betreden. (Vers 23) (Dit is het Heilige en het Heilige der Heiligen)
Dit is best heftig voor een gezin want wekelijks moesten de hogepriester en zijn zonen van de Tafel der Toonbroden eten in het Heiligdom. Alleen de Hogepriester mocht het Heiligdom binnengaan en op Sabbat met zijn zonen (geen ander mens mocht er binnen gaan) (Leviticus 24:5-9) Later werd dit veranderd maar dat was niet volgens Gods intenties.
De zoon van de Hogepriester met een gebrek moest dus buiten blijven staan en kreeg daar wel een stuk van de wekelijks broden. Dit is niet omdat de Vader minder van deze mens hield, maar God was Heilig en alles moest Heilig zijn. Een gebrek paste daar niet bij. In Handelingen 3:2-8 lag er een verlamde man dagelijks bij de Schoone poort en vroeg aalmoezen aan de Tempelbezoekers. Ook hij mocht de Tempel niet binnen gaan. Petrus geneest hem en gelijk daarop gaat hij de Tempel binnen om God te loven.
Zou er een Tempel of Tabernakel gestaan hebben in Jacobs leven dan had hij deze nooit mogen betreden. Men zou hem zien als een zondig mens en dus onrein. **
Jezus geneest veel lammen en blinden op het Tempelplein. Zij die onrein zijn in de ogen van mensen maakt Hij rein. Bedenk: Hij is de nieuwe Tempel. Denk bijvoorbeeld aan de mannen met de zieke vriend. Zij naderen Jezus, die de Tempel is, en deze vriend is eigenlijk onrein maar Jezus reinigt hem.
Nu heeft de priesterdienst plaatsgemaakt voor een volkomen priesterschap ingevuld door Jezus onze Hogepriester.
Het is belangrijk gegeven want er is een nieuwe tijd aangebroken waarbij de verlamde mens niet meer als zondig en onrein wordt gezien.
Jacob, hij is het beeld van het joodse volk dat toen en nu grotendeels lam en blind is. Zij kunnen en konden Jezus hun Messias niet zien. In alle genezingen wilde Jezus laten zien wie zij als volk waren, namelijk: lam, blind, slecht horend, slapend, etc
Ze struikelen voortdurend en staan als eerstgeboren zoon nog steeds buiten.
In de verlamde Jacob, de eerstgeborene, wordt een beeld van de toekomst geschetst. Jacob als metafoor van een volk dat lam is en dus buiten staat. Het moment dat ze Jezus erkennen mogen ze binnenkomen.
Laten we als vrienden ze bij Jezus brengen in gebed en laten we vooral niet denken dat wij het weten en zij niet. Het is niet wij tegenover zij, want we mogen ooit een volk zijn onder Jezus de Messias.
Loop ik mank? En moet ik Hem vertrouwen opdat ik niet struikel of loop ik mank omdat ik geen hulp wil en enkel op eigen inzicht steun en niet met een stok door het leven wil, maar mezelf wil voortslepen.
Laten we vooral onszelf onderzoeken. Elke week keer dat we avondmaal hebben, herinneren we wat de hogepriester met zijn zonen deed op Sabbat, alleen wij doen dat nu met onze Hogepriester Jezus.
*Niet elke ziekte is door zonde maar soms is dat helaas wel het geval.
Onderzoek hierin voordat je voor genezing gaat bidden is belangrijk.
Jezus maakt onderscheidt hierin.
** Abraham werd geestelijk gezien als een hogepriester van zijn tijd en zijn kleinzoon Jacob zou volgens de lijn een soort hogepriester zijn, weliswaar zonder Tabernakel maar geestelijk gezien was dat Jacob zijn opdracht.
Volgende week
Wat heeft het maken van een challah (brood op vrijdag) te maken met een kribje.